Di antara tugas terpenting ilmu tasawuf itu ialah untuk menghidupkan
hati. Bila hati hidup, ia dapat memancarkan cahaya rohaniahnya kepada
akal dan kepada seluruh anggota. Sehingga manusia mampu untuk menyuluh
tindak-tanduk lahir dan batin mereka. Kemudian setiap kerja, setiap
amalan, setiap tindakan yang dibuat itu akan dihubungkan dengan Allah.
Dia sentiasa ada contact dengan Allah.
Setiap manusia sesudah mempunyai hati sebegini, dalam dia bertindak,
beramal, berbuat dan bekerja, dia dapat kekalkan terus rasa kehambaan
pada Allah. Tidak pernah terputus. Rasa kehambaan itu tetap subur dan
menebal di alam rasanya (zauq). Di waktu itu bila dia berperanan di bumi,
hatinya dapat berhubung dengan Allah. Waktu dia mentadbir bumi, kakinya
saja di bumi tetapi hatinya di Akhirat. Hatinya penuh rindu atau
tenggelam dalam cinta Allah. Atau hati terbakar, gementar kerana
takutkan azab Allah. Dia rasa dirinya hamba kepada Allah. Dia juga rasa
dirinya khalifah-Nya. Di waktu itu barulah manusia dapat berperanan
seperti yang Allah kehendaki.
Untuk dapat hati begini, maka setiap amal, setiap kerja dan setiap
tindakan kita itu mestilah ada roh. Yakni hati sentiasa ada contact
dengan Allah.
APA ITU ROH AMAL?
Islam itu ada lahir, ada batin. Ada jasad, ada roh. Ada rangka, ada
nyawa. Islam itu ada kulit, ada isi. Batin Islam atau roh Islam atau
nyawa Islam atau intipati (lubbun) Islam itulah yang dikatakan ruhul
amal. Yakni roh dalam kita bekerja, roh dalam kita bertindak, roh dalam
kita melaksanakan sesuatu, roh dalam kita berjuang dan berjihad, roh
dalam sebarang usaha ikhtiar kita, walau dalam apa bidang sekalipun
seperti bidang ibadah, bidang dakwah, ekonomi, politik, pembangunan,
pertanian, kesihatan dan lain-lain.
Roh amal inilah yang hendak dijaga sungguh-sungguh ke-rana ia merupakan
nyawa dan penentu amal lahir. Syariat lahir yakni kerja, usaha dan
tindakan yang dapat dilihat dengan mata lahir. Roh amal itulah tempat
pandangan Allah kerana ia merupakan intipati amal Islam (lubbun) atau
intipati ibadah. Roh amal inilah yang Allah nilai. Inilah yang
dimaksudkan oleh Rasul dalam sabdanya: “Sesungguhnya Allah Taala tidak
memandang gambaran rupa kamu dan tidak kepada bangsa kamu dan tidak
kepada harta benda kamu tapi Dia memandang hati kamu dan amalan-amalan
kamu.” (Riwayat At Tabrani)
Ertinya, amalan lahir yang kita buat seperti rukuk, sujud, berdiri dan
bacaan-bacaan dalam sembahyang, semuanya Allah tidak pandang kalau
rohnya tidak ada. Begitu juga percakapan kita yang didengar oleh manusia,
perjuangan kita dengan menggunakan tangan dan kaki, pergi ke sana dan ke
mari, bermacam-macam bentuk pembangunan yang kita hasilkan dalam bidang
ekonomi, pertanian dan sebagainya, itu semua tidak ada nilaian di sisi
Allah kalau rohnya tidak ada.
Jadi Allah tidak melihat dan memandang gambaran lahir tetapi Allah
melihat hati kita. Roh usaha kita itu yang Allah pandang, di samping
usaha itu perlu dibuat. Roh amal itu yang dipandang oleh Allah, di
samping amal itu perlu dibuat. Roh jihad itulah yang Allah nilai, di
samping jihad itu perlu dilaksanakan. Roh puasa itulah yang Allah beri
markah, di samping puasa itu perlu dibuat. Begitulah seterusnya. Jadi
dalam kita beramal, kedua-duanya yakni lahir dan batin mesti kita buat,
tetapi penilaian Allah pada yang batin.
Islam ada rangka, ada nyawa. Kedua-duanya perlu tetapi nyawa itulah yang
dinilai oleh Allah. Jadi kalau usaha kita, ibadah kita, pembangunan kita,
jihad kita atau apa sahaja yang kita cetuskan, rohnya tidak ada, ia
samalah seperti manusia yang sudah tidak ada nyawa. Ertinya sudah
dianggap bangkai. Manusia, walau bagaimana cantik sekalipun, kalau sudah
tiada nyawa maka dia akan ditanam, tidak perlu disimpan lagi. Orang
hormat kepada ratu cantik kerana rohnya atau kerana nyawanya masih ada.
Bila tidak ada roh, tidak ada siapa pun minat.
Justeru itu, kita beribadah mesti berserta roh. Kita berdakwah mesti
berserta roh. Kita berjihad mesti berserta roh. Begitu juga kita bermusafir,
bergaul, berilmu, berpadu, berdoa, berzikir, berekonomi, membangunkan
pertanian,
membangunkan kesihatan, berkumpul dan sebagainya semuanya mesti berserta
roh. Hinggakan diam kita pun mesti ada
roh. Jadi roh amal perlu kita jaga kerana ia merupakan nilaian Allah SWT,
di samping soalsoal lahir wajib juga
dilaksanakan dan ia tidak boleh diabaikan. Apa yang dimaksudkan dengan
roh amal atau nyawa pada amal, pada usaha
kita, pada perbuatan kita atau pada ibadah kita itu? Sebagai contoh,
berikut adalah beberapa amalan yang boleh kita nilai
sama ada wujud atau tidak rohnya.
ROH SEMBAHYANG
Kalau kita bersembahyang, roh sembahyang itu antaranya ialah:
. Khusyuk
. Faham apa yang kita baca
. Hati merasa hina dan kerdil di hadapan Allah serta merasakan kebesaran
dan kehebatanAllah SWT.
Bila ada roh yang begitu rupa dalam sembahyang, baru boleh dikatakan
kita bersembahyang. Barulah amal sembahyang
itu Allah terima. Kalau tidak ada, maka sujud kita, berdiri kita dan
kefasihan lidah kita membaca ayat-ayat tiada erti apa-
apa. Duduk berdiri kita dalam sembahyang sudah tiada erti apa-apa kalau
roh sembahyang atau nyawa sembahyang kita
sudah tidak ada. Sembahyang yang sudah tidak ada roh adalah ‘sembahyang
bangkai’.
ROH BERDAKWAH
Berdakwah adalah kita bercakap, menyampaikan risalah, buku, majalah dan
sebagainya. Bagaimanakah yang dikatakan
dakwah yang ada roh atau dakwah yang ada nyawa itu? Antaranya ialah:
– Bilamana setiap pendakwah itu merasa apa yang dia buat itu satu
tanggungjawab daripada Allah SWT, bukan daripada
dirinya dan bukan tanggungjawab daripada jemaah; jemaah itu cuma sebagai
landasan untuk dia berjuang, dia seolah-olah mewakili Allah. Ibarat kita mewakili raja atau perdana menteri atau
menteri, bolehkah kita bersenang-senang? Oleh
itu dalam berdakwah kita patut merasa kita mewakili Allah di dunia ini
untuk menyampaikan ajaran-Nya kepada umat
manusia. Inilah yang dikatakan mesti ada rasa tanggungjawab dalam soal
dakwah kerana kita diperintahkan oleh Allah
SWT supaya berdakwah.
– Kita berdakwah membawa hati yang takut kepada Allah. Takut-takut
tersilap menyampaikan atau tersilap menilai hukum. Sebab kadang-kadang
apa yang kita sampaikan dan hukum yang kita beri dalam berdakwah itu
didengar oleh ribuan orang. Mereka akan berkeyakinan atau berpegang
mengikut sebagaimana yang kita ucapkan atau sampaikan.
Kalau kita tersilap, bukan senang kita hendak berjumpa setiap orang
untuk membetulkan kesilapan kita itu. Kalau apa yang kita sampaikan itu
tidak tepat sebagaimana yang Allah dan Rasul perintahkan, bukan sahaja
kita terpaksa bertanggungjawab di dunia tetapi juga di Akhirat kelak.
Inilah yang dimaksudkan sewaktu kita berdakwah itu mesti ada rasa takut
dalam hati. Takut-takut dalam kita berdakwah itu kita tersalah dan
tersilap.
– Takut itu dalam hati, bukan pada telinga, bukan pada lisan. Sebab
itulah kalau kita berdakwah, kita kena bawa hati sama. Jangan hanya
membawa lisan atau membawa cakap sahaja tanpa membawa hati. Agar kita
terjauh daripada sifat ujub, riyak, sombong, rasa marah dan lain-lain
sifat mazmumah lagi.
– Dalam berdakwah itu, kalaulah misalnya dakwah kita orang ramai terima
hingga mendorong mereka membuat perubahan, kita rasa syukur kepada Allah
SWT. Itu adalah kuasa dan nikmat dari-Nya. Rasa syukur itu dirasai oleh
hati, bukan mulut, bukan telinga. Jadi kita mesti rasa Tuhan yang
membantu bila dakwah kita diterima orang. Itulah di antara roh dalam
kita berdakwah.
– Kita berdakwah itu bukan kerana hobi. Bukan macam kita memancing ikan
atau kita memikat burung ataupun main catur ataupun jogging. Itu semua
adalah hobi. Jangan kita rasa berdakwah itu sebagai satu hobi tetapi
hendaklah kita rasakan ia satu tanggungjawab atau kewajipan yang Allah
pikulkan kepada kita.
Kalau roh dakwah ini sudah tidak dijaga walau bagaimana pandai dan fasih
kita berdakwah dan orang senang dengan apa yang kita sampaikan, tetapi
Allah tidak senang. Orang ramai redha tetapi Allah tidak redha kerana
roh dakwah sudah tidak ada di situ. Kita hanya membawa rangkanya
semata-mata sedangkan rohnya sudah tiada. Ertinya kita membawa
‘dakwah bangkai’.
ROH JIHAD
Jihad ialah gerak diri kita, gerak kaki kita, gerak tangan kita, pergi
ke sana sini memerah otak dan tenaga fizikal untuk memikirkan bagaimana
hendak menegakkan hukum-hakam Allah dalam kehidupan kita. Memerah tenaga
lahir dan batin kita untuk mendaulatkan Islam yakni agar hukum-hakam
Allah itu mendapat tempat di tengah masyarakat. Ini semua jasad lahir
atau rangka pada jihad itu. Bagaimanakah roh atau batinnya?
Di antara roh jihad ialah:
- Hati mesti dibawa sama dalam berjihad. Hati mesti merasa jihad ini
satu tanggungjawab atau satu kewajipan yang telah Allah pikulkan kepada
kita. Ertinya kita berjihad bagi pihak Allah, bukan bagi pihak diri kita
dan bukan bagi pihak jemaah kita. Jemaah itu hanya sebagai landasan
untuk memudahkan kita berjuang dan berjihad di tengah masyarakat.
- Niat itu kerja hati atau peranan batin. Niat jihad itu ialah untuk
meninggikan kalimah Allah yakni hukum Allah yang lima itu. Yang wajib
dan yang sunat hendak kita tegakkan kerananya Allah tidak tolong. Tidak
boleh salahkan itu dan ini. Salahkan diri sendiri. Ia tentu berlaku
lantaran dosa kita hingga kita terhijab dari bantuan Allah. Oleh itu,
setiap kali kita menemui kegagalan dalam berjuang, hendaklah cepat-cepat
ingat kembali dosa-dosa kita dan minta ampun kepada Allah. Dosa itulah
yang menghijab bantuan daripada-Nya.
ROH BERMUSAFIR
Bagaimana pula roh amal dalam bersafar, bermusafir, berekspedisi atau
mengembara? Di antara rohnya ialah:
- Sentiasa peka dengan apa yang kita lihat dan apa yang kita dengar. Apa
saja yang kita lihat dan yang kita dengar mestilah diambil iktibar dan
pengajaran daripadanya. Yang baik kita jadikan teladan dan yang jahat
kita jadikan sempadan.
- Terasa kebesaran Allah bilamana melihat alam atau melihat pemandangan.
Dalam safa (pemusafiran) itu, hati terasa dilihat oleh Allah SWT. Kalau
dalam safar hati tidak terasa dilihat oleh Allah, itulah kadang-kadang
mata kita jadi mata keranjang. Macam-macam benda yang bukan-bukan yang
kita lihat nanti. Oleh itu di dalam safar kita mesti bawa hati sama
iaitu terasa dilihat oleh Allah SWT. Firman Allah: “Dan Dia (Allah)
sentiasa bersama kamu di mana saja kamu
berada. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.” (Al Hadid: 4)
Maksudnya di mana saja kita berada, Allah Maha Melihat, bukan saja yang
lahir malah sampai ke lubuk batin kita.
– Apabila kita melihat orang buat maksiat, hendaklah masukkan ke dalam
hati kita rasa insaf dan syukur yang mana Allah telah selamatkan diri
kita daripada melakukannya. Di samping mengharapkan Allah sentiasa
memberi petunjuk kepada mereka agar mereka bertaubat.
– Jika kita lihat kebajikan dan kebaikan, hati hendaklah terasa ingin
untuk berbuat dan menirunya. Kalaupun belum berkesempatan, hati
setidak-tidaknya hendaklah bercita-cita atau pasang niat untuk berbuat
yang sama. Hendaklah kita sensitif dengan perbuatan itu dan terbitkan
keinginan di dalam hati untuk menirunya pula.
– Apabila kita melihat orang yang dalam kesusahan atau mendapat
kemalangan, hati rasa simpati dan rasa sedih walaupun tidak dapat
memberi bantuan. Jangan rasa gembira dengan kesusahan orang lain.
– Dalam kita bergaul sesama manusia, kita merendah diri walaupun kita
ini orang pandai dan pintaratau mempunyai kedudukan yang tinggi.
ROH PERGAULAN
- Dalam kita bergaul, kita tidak dapat mengelak daripada melihat maksiat.
Maka hendaklah kita mengambil pengajaran daripadanya. Hati mesti rasa
takut dengan maksiat yang dibuat oleh orang lain itu dan hati rasa
bimbang kalau-kalau kita turut sama terlibat dengannya.
- Di antara roh dalam pergaulan lagi, hati rasa lapang dada berhadapan
dengan bermacam-macam perangai manusia. Maklumlah kita sedang bergaul di
tengah-tengah masyarakat. Kadang-kadang waktu kita hendak rehat, di masa
itulah orang hendak berjumpa kita. Di waktu itu hendaklah lapangkan dada
walaupun hati rasa tidak senang. Yang sebenarnya Allah hendak beri kita
pahala waktu itu. Inilah yang dikatakan tasamuh (toleransi) yakni
berlapang dada ketika bergaul dan
berhadapan dengan berbagai-bagai ragam manusia.
- Di antara roh dalam pergaulan lagi, belajar membaiki diri daripada
orang. Sebab tidak kurang juga kita melihat orang-orang yang baik dalam
pergaulan kita. Itulah pengajaran lisanul hal untuk kita tiru. Itulah
tarbiah untuk diri kita. Kalaulah sikap diri yang kita gambarkan di atas
tidak ada dalam pergaulan kita, ertinya kita bergaul tanpa roh. Nyawa
pergaulan itu tidak ada.
ROH BERILMU
Kita belajar hingga dapat ilmu. Maka ilmu yang kita miliki itu dikira
ada roh apabila:
– Ia sentiasa mengingatkan kita bahawa kita mempunyai banyak
tanggungjawab kepada Allah yang mesti kita laksanakan. Jadi kalau kita
memiliki ilmu yang begitu banyak tetapi ia tidak mengingatkan kita
bahawa kita ada tanggungjawab kepada Allah, ini bermakna roh atau nyawa
ilmu itu tidak ada. Yang berlaku hanya mental exercise sahaja. Oleh
kerana roh ilmu mengingatkan kita akan bertang-gungjawab kepada Allah,
maka bila kita ada ilmu, kita akan merasakan tanggungjawab
yang makin berat. Makin banyak kita tahu, makin banyak pulalah
tanggungjawab. Mengingatkan tanggungjawab adalah peranan hati. Bila kita
memiliki ilmu, ia mengingatkan kita akan perintahperintah Allah sama ada
yang wajib mahupun yang sunat yang hendak kita tegakkan.Yang haram dan
makruh hendak kita tinggalkan.
– Di antara roh ilmu lagi, bila kita memilikinya ilmu itu akan mendorong
hati kita cintakan Akhirat dan cintakan Allah. Ia mendorong hati kita
benci dengan dunia (yang tidak memberi manfaat untuk Akhirat). Walaupun
kita berjuang di dunia, menegakkan hukum Allah di dunia, mengatur
masyarakat di dunia, mengambil kekayaan-kekayaan yang Allah halalkan di
dunia, semuanya itu diperintahkan oleh Allah, namun hati tetap benci
dengan dunia yang sentiasa saja hendak menipu kita.
Tegasnya, roh dalam berilmu itu, ia sentiasa menyedarkan hati kita
bahawa dunia ini penipu, jahat dan hendak merosakkan kita. Kalau kita
rasa begitu terhadap dunia melalui ilmu kita, maka sudah tentu dunia
tidak akan dapat tipu kita. Ambillah dunia yang halal, tetapi ingat
kadang-kadang ia boleh merosakkan kita. Carilah harta kekayaan tapi
ingat, kadang-kadang ia menjahanamkan kita. Berniagalah sebesar mana pun
tidak salah asalkan halal, tapi ingat, jangan sampai ia merosakkan hati
kita, merosakkan perpaduan antara kita. Jadi kalau roh-roh dalam berilmu
ini tidak kita miliki,
ertinya kita baru dapat rangka ilmu atau jasad lahirnya saja. Yakni ilmu
tanpa roh, atau dalam kata yang lain, “ilmu-ilmu bangkai”. Kalau
ilmu-ilmu bangkai yang kita dapat, ia tidak boleh menyelamatkan kita
daripada rasa sombong, megah, riyak dan lain-lain mazmumah lagi.
ROH PERPADUAN
Bagaimana pula yang dikatakan roh amal dalam perpaduan? Allah suruh kita
bersatu padu maka kenalah kita bersatu padu. Perpaduan dan persatuan
yang Allah suruh mesti ada rohnya. Apakah roh perpaduan itu? Di
antaranya ialah:
– Kita bersatu padu itu mesti disertakan rasa ukhwah (rasa persaudaraan)
dan ingin mengutamakan orang lain. Ertinya jangan hanya fizikal kita saja
yang bersentuh tapi hati tidak bertaut.
– Seterusnya perpaduan juga dikira ada roh bilamana ia di-sertakan rasa
kasih sayang. Kalau kita berpadu dan berkumpul tapi tiada rasa kasih
sayang, maka amat berat rasanya kita hendak bertemu selalu. Kalau ada
tersalah tersilap, lagi benci hendak bertemu. Tapi kalau bertemu dengan
hati, adarasa kasih sayang antara satu dengan yang lain hingga
rindu-merindui. Seminggu tidak berjumpa sudah bertanya-tanya, polan itu
mana. Itulah roh perpaduan dan persatuan. Bila ada kasih sayang, krisis
dapat dihindarkan. Kalau ada krisis pun, cepat padam, tidak berpanjangan
kerana masih ada lagi
pertautan hati.
– Termasuk dalam roh perpaduan juga ialah doa-mendoakan. Doa itu tidak
semestinya dengan angkat tangan atau bercakap tapi juga doa dalam hati.
Bila kita nampak kawan buat baik, hati rasa senang dan mendoakan,
biarlah dia terus dalam kebaikan. Bila kita tahu kawan ada melakukan
kesilapan, hati merasakan mudah-mudahan jangan dia buat lagi. Hati kita
berdoa kepada Allah, mudah-mudahan Allah berikan kawan kita pimpinan,
taufik dan hidayah. Kawan itu tidak dibenci, sebaliknya kalau boleh
diberi nasihat.
– Di antara roh-roh perpaduan lagi ialah ingin bertolong bantu dan
simpati atas kesusahan atau ujian yang menimpa kawan.
Jadi kita berpadu bukan kerana pangkat atau kerana inginkan bantuan atau
kerana takutkan musuh. Juga bukan kerana ekonomi dan bukan kerana itu
dan ini. Tetapi kerana ia tuntutan daripada Allah SWT. Kalau kita
berpadu kerana Allah maka indah sekali perpaduan itu. Perpaduan itu akan
sentiasa kukuh.
Kalau tidak, bermacam-macam krisis akan timbul. Manusia di seluruh dunia
hari ini cuba mewujudkan perpaduan. Mereka melaungkan: “Mari bersatu,
mari bersatu!”, tapi tukang cakap itulah yang membawa pecah-belah. Dia
ajak orang ramai bersatu padu tapi di sudut yang lain dialah pemecah
belah umat. Oleh itu roh perpaduan mesti dijaga, kalau tidak nanti hanya
berlaku pertautan fizikal tetapi tiada pertautan hati. Pertemuan itu
biarlah dengan tautan hati, bukan dengan tautan fizikal semata-mata yang
tiada erti apa-apa.
Orang mukmin itu menurut Rasulullah ialah mereka yang jiwa (roh) mereka
antara satu dengan yang lain sentiasa ikat- mengikat (berangkai-rangkai,
tiada putus-putus).
ROH BERDOA
Bagaimanakah pula roh amal dalam berdoa? Doa itu dalam bahasa Melayu
maksudnya ‘meminta’. Maka antara rohnya:
- Mesti faham apa yang kita minta kepada Allah SWT. Kalau kita meminta
tetapi tidak faham apa yang kita minta, maka itu satu hal yang pelik.
Katalah kita minta sesuatu daripada kerajaan, apabila ditanya, “Apa yang
kamu minta?” Kita jawab, “Tidak tahu.” Bukankah aneh dan pelik?
- Waktu berdoa itu mesti rasa merendah diri dengan Tuhan. Ibarat kita
hendak minta sesuatu daripada menteri, janganlah bercekak-cekak pinggang
di hadapannya, sebaliknya mesti dengan bahasa yang lembut dan merendah
diri. Jadi waktu kita berdoa itu mesti rasa merendah diri dan meng-harap
kepada Tuhan.
- Termasuk juga roh berdoa, waktu berdoa itu kita yakin Allah terima doa
kita. Jangan pula sewaktu berdoa hati kecil kita berkata, “Entahlah,
akan Allah kabulkan atau tidak…” Ertinya dalam meminta itu kita sudah
jahat sangka dengan Allah. Jadi, dalam apa saja yang kita buat, roh amal
itu mestilah kita kekalkan. Hinggakan diam pun mesti ada roh. Roh diam
itu ialah sewaktu diam itu, kita berfikir. Berfikir tentang kebesaran
Allah, tentang diri sendiri sebagai hamba Allah dan khalifah-Nya,
tentang dosa, tentang mati, tentang perjuangan dan tentang Akhirat. Juga
berfikir tentang perjuangan,
tentang apa lagi pengorbanan yang kita hendak buat dan tentang
tanggungjawab yang belum kita laksanakan. Sebab itulah diam orang mukmin
yang bertaqwa itu diang-gap ibadah dan diberi pahala, kerana diamnya itu
ada roh. Ia kadang-kadang lebih baik daripada orang yang tidak bertaqwa
yang nampaknya aktif di tengah gelanggang kehidupan ini. Jadi amal
ibadah kita, perjuangan kita, usaha kita dan lain-lain lagi itu mesti
mempunyai roh. Kalau tidak, semua amal kita itu hanya rangka-rangka atau
jasad lahir semata-mata. Ia seperti bangkai sahaja. Amal tanpa roh
adalah sia-sia kerana
yang Allah nilai adalah rohnya, walaupun kita wajib beramal. Oleh itu
roh setiap amal hendaklah kita jaga agar ia ada nilai di sisi Allah SWT.
KENAPA AMALAN TIDAK ADA ROH
Kenapa ibadah, perjuangan, jihad dan segala amal tidak ada roh? Apa
puncanya? Ia adalah kerana:
1. Cinta dunia, iaitu gilakan perempuan, gila pangkat, cinta nama, cinta
kedudukan, cinta kemasyhuran dan lain-lain.
2. Dosa-dosa yang kita buat.
3. Tidak ada kefahaman. Walaupun kita beramal ibadah, tetapi kerana
tidak faham (jahil), maka amal ibadah kita itu tidak
ada roh.
Apabila amalan kita tidak ada roh, ertinya kita beramal dalam keadaan
lalai. Jika kita berdakwah tapi rohnya tidak ada, ertinya kita berdakwah
dalam keadaan lalai. Kalau kita berekonomi walaupun berjaya dan dapat
menegakkan yang halal tapi rohnya sudah tidak ada maka kita berekonomi
dalam keadaan lalai. Betapalah kalau terlibat dengan yang haram. Kalau
kita bermusafir tanpa rohnya, ertinya bermusafir dalam keadaan lalai.
Kalau kita mengajar walaupun mengajar ilmu Tuhan (ilmu tauhid, feqah dan
tafsir) sekalipun tapi rohnya sudah tidak ada, ertinya mengajar dalam
keadaan lalai.
Begitu juga kalau kita belajar, berjemaah, bertemu dan berjihad tanpa
roh, ertinya semuanya itu dalam keadaan lalai. Sifat lalai ini dimurkai
Allah. Lalai itu termasuk “dunia”. Sebab yang dikatakan “Akhirat” itu
ialah sesuatu yang ada hubungan ingat kepada Allah. Kalau tiada hubungan
ingat kepada Allah, itu amal dunia namanya. Sedangkan dalam Al Quran ada
menyatakan: “Jangan kamu menjadi orang yang lalai.” (Al A’raf: 205)
Tegasnya setiap usaha dan ikhtiar kita mesti disertakan rohnya. Sebab
rohnya itulah tempat nilaian Allah. Inilah yang dimaksudkan oleh Hadis:
“Hendaklah kamu takut kepada Allah di mana saja kamu berada, dan
hendaklah kamu ikuti kejahatan itu dengan kebaikan, nescaya ia akan
menghapuskannya. Dan hendaklah kamu berakhlak dengan sesama manusia
dengan akhlak yang baik.” (Riwayat At Tirmizi)
Ertinya dalam masa kita berjihad, kita mesti ada rasa takut kepada
Allah. Begitu juga dalam masa kita bersembahyang, beramal ibadah,
bermusafir, bergaul, bertemu dan berjemaah, mesti ada rasa takut kepada
Allah. Jadi adanya rasa takut dalam apa saja tindakan yang kita buat
itulah sifat-sifat taqwa. Itulah roh-roh amal yang telah digambarkan
tadi. Oleh kerana itulah dalam kitab ada dinyatakan, “Cukuplah dua
rakaat sembahyang sunat tetapi dikerjakan dalam keadaan takut kepada
Allah SWT daripada beribu-ribu rakaat yang tidak disertakan rasa takut
kepada Allah (roh amal itu tidak ada atau rasa taqwa tidak ada).
Jadi kita perlu membangunkan roh dalam setiap amal yang kita buat kerana
di situlah nilaian Allah. Kalau kita boleh jaga roh amal dalam setiap
apa yang kita buat, insya-Allah, Allah akan sentiasa bantu kita ke
jalan-Nya yang lurus. Susah sekali hendak kita jaga roh amal ini. Inilah
yang dikatakan ilmu tasawuf yang orang tolak hari ini. Pada roh amal
inilah letaknya kejayaan umat Islam.
Waullahu 'Alam.