Selasa, 11 Jun 2013

SYRIA DAN PALESTIN ADALAH SATU





PENGISYTIHARAN JUMAAT 14 Jun 2013 SEBAGAI HARI UNTUK SYRIA - PROF DR YUSUF AL QARDHAWI (PENGERUSI KESATUAN ULAMA ISLAM SEDUNIA) - SEBARKAN.

Pengisytiharan Jumaat Sebagai Hari Untuk Syria | 14 Jun 2013 Dipilih Hari Untuk Syria | Kesatuan Ulamak Islam Sedunia yang dipengerusikan oleh Prof. Dr.Yusuf Al-Qardhawi dalam kenyataan media terbaru menyeru seluruh umat Islam di dunia ini menjadikan hari Jumaat depan bersamaan 14 Jun 2013 sebagai "Hari untuk Syria".

Kenyataan tersebut menyeru umat Islam keluar di jalan-jalan raya menyatakan sokongan kepada rakyat Syria khasnya di El-Qosair serta mengutuk pembabitan tentera Hizbu Syaitan dan militia dari Iran serta pasukan bersenjata Syiah yang lain dalam memberikan bantuan kepada rejim Syria.

Sementara Ikhwan Muslimin Mesir melalui sayap politiknya, Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) mengesahkan ulamak Islam seluruh dunia akan berhimpun di Kaherah selama dua hari, 13 dan 14 Jun ini bagi membincangkan isu Syria.

Perang saudara 26 bulan Syria tercetus selepas pasukan yang setia kepada Presiden Bashar al-Assad, yang tergolong dalam Mazhab Syiah Alawi, melancarkan tindakan keras ke atas bantahan demokrasi.

Konflik tentera rejim Bashar disokong oleh Iran dan Syiah Hizbullah Lubnan terhadap pemberontak (Mujahidin) , telah mengorbankan sekurang-kurangnya 94,000 orang.

Mufti Besar Arab Saudi Menyokong Al-Qaradhawi

Pada hari Khamis, mufti besar Arab Saudi menggesa pihak kerajaan dan ulama lain untuk menghukum Hezbollah untuk campur tangan dalam perang.

"Kami menyeru kepada semua ahli-ahli politik dan ulama mengambil langkah-langkah yang besar terhadap kumpulan mazhab yang menjijikkan ini (Hezbollah) dan semua orang-orang yang menyokongnya," kata al-Sheikh Abdulaziz al-Sheikh, Mufti Besar Arab Saudi.

Sebelum itu, beliau menyokong pendirian Qaradawi. Qaradawi "telah kembali kepada pendirian yang diambil oleh ulama atas kerajaan dan yang jelas mengenai pergerakan ini menjijikkan mazhab sejak ia diwujudkan," kata al-Sheikh.

"Kami menyokong Qaradawi dalam pendirian dan panggilan di atas "semua ulama di dunia Islam untuk bersatu padu dan bekerjasama dalam masa ini kritikal dalam sejarah," katanya.

www.facebook.com/aqsa.syarif

Tiada ulasan:

Catat Ulasan