Rabu, 20 Januari 2021

Mengapa Kita Harus Beribadah Kepada Allah?

Sebagaimana kita ketahui bersama beribadah kepada Allah SWT. merupakan kunci kemuliaan manusia. Ibadah dilakukan dengan niat yang ikhlas, cara yang benar dan tujuannya untuk mencari ridha Allah.

Paling tidak, ada enam alasan mengapa kita harus beribadah kepada Allah SWT. di antaranya sebagai berikut :

1. Diciptakan memang untuk ibadah,

Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman :

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَا لْاِ نْسَ اِلَّا لِيَعْبُدُوْنِ

"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku."
(QS. Az-Zariyat 51: Ayat 56)

2. Tanda syukur atas diciptakannya kita oleh Allah SWT

Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman :

وَاِ ذْ تَاَ ذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَاَ زِيْدَنَّـكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ اِنَّ عَذَا بِيْ لَشَدِيْدٌ

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, Sesungguhnya jika kamu bersyukur, niscaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat."
(QS. Ibrahim 14: Ayat 7)

3. Konsekuensi janji kita kepada Allah SWT

Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman :

وَ اِذْ اَخَذَ رَبُّكَ مِنْۢ بَنِيْۤ اٰدَمَ مِنْ ظُهُوْرِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ اَشْهَدَهُمْ عَلٰۤى اَنْفُسِهِمْ ۚ اَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۗ قَا لُوْا بَلٰى  ۛ  شَهِدْنَا  ۛ  اَنْ تَقُوْلُوْا يَوْمَ الْقِيٰمَةِ اِنَّا كُنَّا عَنْ هٰذَا غٰفِلِيْنَ ۙ 

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan dari sulbi (tulang belakang) anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap roh mereka (seraya berfirman), Bukankah Aku ini Tuhanmu? Mereka menjawab, Betul (Engkau Tuhan kami), kami bersaksi. (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari Kiamat kamu tidak mengatakan, Sesungguhnya ketika itu kami lengah terhadap ini,"
(QS. Al-A'raf 7: Ayat 172)

4. Tugas yang harus ditanamkan oleh setiap Rasul kepada umatnya

Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman :

وَلَـقَدْ بَعَثْنَا فِيْ كُلِّ اُمَّةٍ رَّسُوْلًا اَنِ اعْبُدُوا اللّٰهَ وَا جْتَنِبُوا الطَّا غُوْتَ ۚ فَمِنْهُمْ مَّنْ هَدَى اللّٰهُ وَمِنْهُمْ مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلٰلَةُ ۗ فَسِيْرُوْا فِيْ الْاَ رْضِ فَا نْظُرُوْا كَيْفَ كَا نَ عَا قِبَةُ الْمُكَذِّبِيْنَ

"Dan sungguh, Kami telah mengutus seorang Rasul untuk setiap umat (untuk menyerukan), Sembahlah Allah, dan jauhilah Tagut, kemudian di antara mereka ada yang diberi petunjuk oleh Allah dan ada pula yang tetap dalam kesesatan. Maka berjalanlah kamu di Bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang yang mendustakan (rasul-rasul)."
(QS. An-Nahl 16: Ayat 36)

5. Allah satu-satu yang tepat untuk disembah karena Dia Maha Kuasa

Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman :

اَللّٰهُ الَّذِيْ خَلَقَ سَبْعَ سَمٰوٰتٍ وَّمِنَ الْاَ رْضِ مِثْلَهُنَّ ۗ يَتَنَزَّلُ الْاَ مْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوْۤا اَنَّ اللّٰهَ عَلٰى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ ۙ وَّاَنَّ اللّٰهَ قَدْ اَحَا طَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا

"Allah yang menciptakan tujuh langit dan dari (penciptaan) bumi juga serupa. Perintah Allah berlaku padanya, agar kamu mengetahui bahwa Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu, dan ilmu Allah benar-benar meliputi segala sesuatu."
(QS. At-Talaq 65: Ayat 12)

6. Adanya azab Allah di akhirat bagi orang yang tidak mengabdi kepada-Nya,

Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman:

قُلْ اِنِّيْۤ اَخَا فُ اِنْ عَصَيْتُ رَبِّيْ عَذَا بَ يَوْمٍ عَظِيْمٍ

"Katakanlah (Muhammad), Aku benar-benar takut akan azab hari yang besar (hari Kiamat), jika aku mendurhakai Tuhanku."
(QS. Al-An'am 6: Ayat 15)

Itulah enam alasan mengapa kita harus beribadah kebada Tuhan kita yaitu, ALLAH SWT.

Semoga kita mengetahui enam alasan beribadah kepada Alloh sehingga dimudahkan dapat berkumpul bersama keluarga di Jannah. Aamiin...

Selasa, 19 Januari 2021

Taat kepada Pemimpin

 

Firman Allah S.W.T:

يأيهاالذينءامنواأطيعواالله وأطيعواالرسول وأولى الامرمنكم

“Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul dan para pemimpin di kalangan kamu”.(An-Nisa:59)

Berdasarkan ayat di atas, seruan ketaatan kepada pemimpin adalah selepas ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya. Bermakna, ketaatan ini sangat penting untuk menjamin kesejahteraan hidup masyarakat dan negara agar menjadi Baldatan tayyibatan wa rabbun Ghafur (Negara yang baik dan mendapat keampunan Allah SWT)

Dalam suasana negara menghadapi dugaan Covid-19 ini, sewajarnya semua masyarakat perlu patuh kepada arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kerana arahan datang daripada pemimpin untuk kebaikan semua. Sesebuah negara akan hancur apabila ahli atau anggota gagal menunaikan tanggungjawab menzahirkan ketaatan kepada ketua, pemimpin dan negara. Ketidakpatuhan kepada arahan pimpinan ini akan mengundang bala dan risiko yang tidak diingini.

Suruhan taat kepada pemimpin ini banyak terdapat di dalam hadis Rasulullah S.A.W, di antaranya:

1. Daripada Abdullah RA, daripada Nabi S.A.W bersabda :”Mendengar dan mentaati (Pemerintah) adalah wajib bagi setiap Muslim, sama ada dalam perkara yang disukai ataupun yang tidak disukai selagi dia tidak diperintahkan melakukan kemaksiatan. Jika dia diperintahkan melakukan kemaksiatan, maka tidaklah (wajib) dia mendengar dan mentaati.”  (Mutta faqun Alaihy, hadith riwayat al-Bukhari : 7144, Muslim : 1839, Abu Dawud : 2626, At-Tirmizi : 1707)

Matan Hadith :

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :السَّمْعُ وَالطَّاعَةُ عَلَى الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ فِيمَا أَحَبَّ وَكَرِهَ مَا لَمْ يُؤْمَرْ بِمَعْصِيَةٍ فَإِذَا أُمِرَ بِمَعْصِيَةٍ فَلا سَمْعَ وَلا طَاعَةَ

صحيح البخاري , كتاب الأحكام , باب السمع والطاعة للإمام ما لم تكن معصية , حديث رقم ]

2. “Sesiapa taat kepada Pemimpin, maka dia telah taat kepada-ku dan sesiapa yang menderhakai pemimpin maka dia telah derhaka kepada-ku”. (HR Bukhari No. 2957)

3. “Kamu wajib patuh dan setia, sama ada dalam keadaan susah atau senang, suka atau duka dan walaupun merugikan kepentinganmu”. (HR. Muslim No. 1836)

4. Seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah S.A.W: Ya Nabi Allah, bagaimana menurutmu jika para penguasa yang memimpin kami yang selalu mengutamakan hak mereka tetapi mereka tidak bersedia memenuhi hak kami? Nabi menjawab: “Tunduk dan patuhlah kamu, sesungguhnya mereka akan bertanggungjawab atas kepimpinannya, manakala kamu juga akan bertanggungjawab terhadap ketaatan kamu kepadanya”. (HR. Muslim No. 1846)

Pengajaran Al-Quran dan hadis tentang ketaatan

  1. Kewajipan mendengar dan mentaati adalah tanda kehebatan seseorang Muslim kerana dengan memiliki sifat tersebut akan menjadi sebab nusrah (bantuan) Allah S.W.T kepadanya, contohnya bantuan untuk menghilangkan Covid-19.

  2. Setiap Muslim dituntut untuk bersabar dalam mentaati perintah ketua atau pemimpinnya sekalipun perintah tersebut berlawanan dengan kehendaknya yang menjurus ke arah kebaikan. Tetapi, jika perintah tersebut ke arah kebatilan, maka tidaklah wajib mentaatinya.

  3. Nabi S.A.W telah memberi peringatan mengenai balasan buruk di dunia dan akhirat bagi seseorang yang tidak mengikuti dan mentaati pemimpin serta yang memecahbelahkan perpaduan dalam kalangan Muslimin.
Sama-samalah kita berdoa kepada Allah S.W.T agar segera mengangkat wabak Covid-19 dari bumi Malaysia khasnya dan dunia amnya. Semoga Madrasah Covid-19 ini akan melahirkan insan yang lebih taat kepada-NYa dan terus memperjuangkan agama-NYa.

 

Isnin, 18 Januari 2021

KEBERKATAN REZEKI

Pernah satu ketika seorang bapa datang kepada saya dan mengadu hal anak-anaknya.  Katanya dia mempunyai lima orang anak, anak yang pertama hingga ketiga semuanya bagus dan cemerlang tetapi anak keempat dan yang bongsu sangat bermasalah.  Mereka suka keluar malam, tidak solat, menipu, melepak, malas belajar dan degil.  

Setelah mendengar keluhan bapa itu lalu saya cuba menduga, mungkin cara didikannya tidak sama dengan tiga anak yang pertama, atau masanya dengan mereka kurang, atau beliau tidak lagi menjadi pendengar yang baik bagi anak-anaknya.  Namun semuanya itu dinafikan oleh sibapa.  Lalu saya minta bapa itu semak sumber makanan kalau-kalau ada dari sumber yang haram.  Ketika itu wajahnya berubah.  Dia akui bahawa sewaktu membesarkan tiga anak yang pertama dia begitu dedikasi dan jujur.  Dia benci sebarang sogokan dan rasuah.  Tetapi apabila sudah bertahun-tahun bekerja dan melihat ramai orang disekelilingnya makan rasuah macam makan nasi maka dia merasakan bahawa semuanya itu adalah amalan biasa lalu turut terlibat sama.  Dua anak terakhirnya menjadi mangsa dari rezeki haram itu.  Bila sudah begini jadinya pada siapa mahu disalahkan,  pada anak atau pada diri sendiri.  Bapa itu sedar akan kesilapannya lalu menangis tetapi semuanya sudah berlaku.  Saya minta beliau buat solat taubat dan minta ampun pada Allah.

Apabila rezeki tidak berkat ujian datang bertimpa-timpa.  Telefon bimbit rosak, kereta rosak, emak sakit, rumah dimasuki pencuri, kena samun dan macam-macam lagi.  Semuanya tujuannya hanya satu iaitu supaya duit yang kita dapat itu keluar dari poket kita secara terpaksa.  Kalau selalu sangan Allah uji, habis satu masalah datang pula masalah yang lain, maka mungkin sudah sampai masanya kita muhasabah diri dan bertanya sama ada rezeki kita itu berkat atau tidak?  Kalau tidak berkat apa puncanya?  Sebab ada ketikanya Allah uji sesorang itu bagi menaikkan darjat dan martabatnya tetapi ada ketikanya pula sebagai satu pengajaran dan bala baginya.

Antara kesan daripada rezeki yang berkat:

1)   Kita sentiasa merasa cukup dengan rezeki yang diperolehi sentiasa cukup malah berlebihan.  Tidak terfikirkah kita bagaimana orang yang tinggal di kampung dan luar bandar boleh membesarkan sepuluh orang anak dengan hanya membanting tulang menoreh getah atau  menuai padi.  Sedangkan kita di bandar dengan gaji beribu dan hanya dua tiga orang anak tidak pernah merasa cukup.  Malah ada yang bergaji lebih sepuluh ribu ringgit tetap tidak merasa cukup. Jika rezeki kita berkat maka Allah akan cukupkan keperluan kita.

2)   Akhlak dan perilaku suami, isteri dan anak-anak hebat.   Banyak masalah sosial anak-anak dan penceraian berlaku hasil dari rezeki yang tidak berkat.  Apabila rezeki itu berkat ia akan dapat dilihat melalui aklah anak-anak yang positif dan perilaku mereka yang cemerlang.  

3)   Mudah menjaga solat dan melakukan ibadah lain seperti umrah dan haji.  Apabila rezeki yang diperolehi itu berkat, hati kita bersih dan minda kita tenang.  Mudah bagi kita untuk solat dan beramal ibadat.  Rezeki yang berkat akan memudahkan kita sampai ke tanah suci Mekah.  Ramai orang yang mendapat rezeki yang tidak berkat takut untuk ke tanah suci kerana bimbang akan balasan Allah secara tunai di dunia ini.  Walhal, tanah sucilah tempat untuk bertaubat, membersihkan diri dari dosa dan memohon keberkatan.

4)   Orang di sekeliling suka kita.  Apabila rezeki kita berkat semua orang sayang kita.  Sebab kita suka belanja mereka dan mehulurkan sedekah dan bantuan.  Orang suka dekatikita kerana mereka dapat rasakan keikhlasan dan aura positif yang terpancar dari dalam diri kita.

5)   Orang suka datang rumah dan menziarahi kita.  Rumah kita bagikan magnet.  Ada sahaja saudara, kenalan atau jiran yang mengunjungi kita.  Mereka yang datang itu akan bawa pahala dan pukangnya mereka akan menghapuskan dosa kita.  Malah, rezeki pula bertambah murah dan ada sahaja yang kita perolehi tanpa disangka-sangka.

6)   Anak-anak cemerlang dalam pelajarannya.  Apabila rezeki itu berkat, jiwa dan minda anak-anak juga bersih.  Jiwa dan minda yang bersih membolehkan mereka tumpu pada pelajaran dan apa yang dipelajari itu pula mudah difahami dan lekat dalam kepala.  Hasilnya, keputusan peperiksaan anak-anak cemerlang.  Malah anak kita juga menjadi contoh dalam banyak perkara dan aktiviti disekolah.  Dia dilantik untuk memegang jawatan dan menjadi kesayang guru dan rakan.

7)   Doa yang makbul.  Keberkatan rezeki membuatkan permohonan dan doa kita dimakbulkan oleh.  Sebab Nabi SAW memang ada menegaskan bahawa antara faktor yang menghalang makbulnya doa itu adalah makanan dari sumber yang haram.

Begitulah antara kesan positif yang diperoleh daripada rezeki yang berkat.  Kita perlu faham rezeki yang berkat bukan sahaja bermakna bebas dari rasuah atau wang diperolehi daripada aktiviti yang haram.  Ada ketikanya, sikap curi tulang, tidak amanah dalam kerja, tidak mencapai kualiti kerja, malas dan sebagainya sewaktu menjalankan pekerjaan boleh menyumbang kepada tiada keberkatan rezeki.  Sebab itulah, dalam apa juga yang kita lakukan dalam mencari rezeki maka lakukanlah dengan ikhlas, bersungguh-sungguh dan amanah.  Insya Allah, apabila rezeki berkat kita dinaikkan pangkat dan satu hari mendapat anugerah pekerja cemerlang.

15 perbuatan ini Allah turunkan bala

 Saidina Ali karramallahu wajhah, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: Apabila umatku melakukan 15 perkara maka bala pasti akan turun kepada mereka, iaitu:

1. Apabila kekayaan negara beredar dalam kalangan orang yang tertentu sahaja

Maksudnya, apabila sesuatu ekonomi dikuasai oleh segolongan sahaja dan tidak dibahagi-bahagikan kekayaan sesebuah negara kepada semua rakyat malah jurang antara orang miskin dan kaya semakin jauh dan melebar. Ini terjadi apabila sesebuah negara mengamalkan selain daripada ekonomi Islam.

2. Amanah dijadikan suatu sumber keuntungan

Sesuatu jawatan yang disandang adalah amanah yang telah dipertangggungjawabkan tetapi dijadikan sebagai batu loncatan untuk menjadikan diri sendiri kaya-raya.

3. Zakat dijadikan hutang

Nabi SAW mengingatkan jika sesuatu masyarakat menahan diri daripada membayar zakat, Allah akan menahan hujan daripada turun dan kalaulah bukan kerana kasihankan binatang nescaya Allah tak akan menurunkan hujan setitik pun.

4. Suami mengikut kemahuan isteri

Dalam satu hadis nabi SAW bersabda: Tiga orang yang Allah tidak mahu melihat mereka pada hari Kiamat: Orang yang derhaka kepada ibu-bapanya, perempuan yang menyerupai lelaki dan lelaki dayus. [HR Ahmad, Nasa’I dan Hakim].

Dayus bermaksud seorang lelaki yang membiarkan keluarganya melakukan zina, sama ada ibunya, isteri atau anaknya kemudian dia mati dalam keadaan begitu. Dia tidak menegur dan menasihati anak isteri daripada melakukan dosa bahkan, lagi teruk dialah yang mengajak melakukan maksiat.

Bukankah dia berhak menerima penghinaan daripada Allah? Sekarang istilahnya ‘quen control’, sepatutnya lelakilah sebagai ketua keluarga bukan semata-mata mengikut kemahuan isteri. Mengambil pendapat isteri dan berbincang tentang sesuatu perkara adalah sangat digalakkan.

5. Anak derhaka kepada ibunya

Di mana-mana kalau kita perhatikan betapa anak-anak sekarang sebahagiannya derhaka dengan ibu seperti bercakap kasar bahkan mengherdik ibu, tidak menghormati ibu. Paling menyedihkan menghantar ibu ke rumah-rumah kebajikan orang tua sebab tidak sanggup menjaga mereka. 

10 orang anak dapat dijaga oleh ibu  tetapi 10 orang anak tidak mampu menjaga seorang ibu bahkan ada ibu yang makan minumnya daripada bantuan zakat. Nauzubillah. Nabi SAW mengatakan bertuahlah bagi sesiapa yang ada ibu bapa yang menyebabkan mereka ke syurga tetapi apa yang berlaku menyebabkan mereka ke neraka kerana derhaka dengan ibu bapa.

6. Sedangkan ia baik dengan temannya

Dengan ibu bapa mereka derhaka tetapi dengan kawan-kawan amat baik. Boleh belanja kawan-kawan makan tetapi nak belanja ibu bapa tak ada bajet kena berjimat zaman ekonomi meleset tetapi sebenarnya akhlaknyalah yang meleset.

7. Anak menjauhkan dirinya daripada ayahnya

Hatta dengan ayah pun mereka menjauhkan diri dan tak bertegur sapa, kalau bertegur pun sebab nak minta duit belanja. Sedangkan pengorbanan seorang ayah Allah sahajalah yang tahu, terpaksa mengikat perut sebab nak bagi belanja sekolah anak.

Kerja siang malam nak menyekolahkan anak, nak bayar yuran sekolah, yuran kolej dan sebagainya.

8. Suara-suara ditinggikan di dalam masjid

Maksudnya manusia bercakap pasal dunia di dalam masjid dengan suara yang tinggi seperti gelak ketawa yang kuat.

9. Ketua susatu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka

Seseorang yang jahat dan tidak berakhlak dilantik menjadi pemimpin yang mana sepatutnya orang yang mulia akhlaknya.

10. Seseorang yang dimuliakan kerana ditakuti kerana kejahatannya

Maksudnya seeorang itu disanjung bukan kerana kebaikan dan jasanya tetapi kerana ditakuti kejahatannya.

11. Minuman keras sudah diminum di segenap tempat

Hari ini arak dijual di merata-rata tempat kerana permintaan dan pelangannya ramai dan di mana-mana sahaja.

12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki)

Sutera dikhususkan untuk kaum wanita sahaja tetapi kalau kita perhatikan pada zaman sekarang dalam masyarakat kita ramai lelaki telah memakai sutera sama ada dijadikan baju batik dan sebagainya dipakai untuk majlis kenduri-kendara atau majlis rasmi dan sebagainya.

13. Para artis disanjung-sanjung

Artis yang dimaksudkan adalah artis yang mengajak dan menyebarkan maksiat kepada Allah. Merekalah yang menjadi idola dan ikutan dalam cara berpakaian , berfesyen serta gaya rambut, cara bercakap walaupun tidak sesuai dengan adab dan adat ketimuran apatah lagi melanggar etika dalam Islam.

Sepatutnya baginda nabi SAW lah menjadi idola dan ikutan kita sebab akhlak nabi SAW adalah seperti dalam Al-Quran yang menjadi panduan hidup kita mencapai kebahagiaan dan keredhaaan Allah di dunia dan akhirat, tapi lain yang kita ikut.

14. Muzik banyak dimainkan

Zaman ini adalah zaman muzik, seolah-olah manusia tak boleh hidup tanpa muzik. Yang dimaksudkan di sini ialah muzik-muzik yang diharamkan dalam Islam yang melalaikan. Di rumah ada muzik, di tempat kerja, kenduri-kendara ada muzik, masa joging, menunggu bas, LRT, hatta masa tidur pun mereka mendengar muzik.

15. Generasi akhir zaman melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat)

Ini sebagaimana yang berlaku kepada ajaran sesat seperti Syiah yang mengutuk sahabat–sahabat nabi SAW walaupun nabi SAW telah menjamin mereka syurga, tetapi dikutuk dalam khutbah-khutbah Jumaat mereka sehingga ada yang mengkafirkan para sahabat seperti saidina Abu Bakar, saidina Umar, saidina Uthman dan lain-lain radhiallaahu anhum.

Pada akhir hadis ini nabi SAW bersabda: “Maka ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan diubah menjadi makhluk lain.” - [HR Tirmizi].

Oleh itu marilah sama-sama kita menjauhkan diri kita daripada melakukan maksiat tersebut di atas. Jom kita kongsikan hadis ini semoga menjadi sebahagian dari amalan baik kita.


 

 

 

 

 

 

Selasa, 27 Oktober 2020

Tanda-Tanda Hati Kotor

Tidak sukar untuk mengetahui bahawa kita mengidap penyakit hati kotor, jika kita semak atau muhasabah diri sendiri. Yang jadi tak tahu itu biasanya kerana tidak mahu memeriksa diri.

Cara paling mudah ialah dengan melihat rutin harian, yang biasa berlaku dan jarang tak berlaku. Secara ringkas, antaranya:

1. Sukar bangun subuh setiap hari secara konsisten, kalau bangun pun hanya pada hari-hari tertentu, atau atas kepentingan dan urusan tertentu.

2. Sukar menghadirkan diri berjemaah di masjid atau surau setiap hari.

3. Sering berfikiran kotor dan negatif, hati merasa susah dengan kesenangan orang lain, selalu melihat sesuatu perkara dengan pandangan negatif.

Apatah lagi mempunyai hasad dengki dan iri hati yang membuak-buak.

4. Sering teringat-ingat (atau rindu) dengan maksiat yang pernah dilakukan dulu, terasa indah seolah-olah ingin kembali semula.

5. Sentiasa merasa diri betul dan orang lain sentiasa salah.

6. Selalu tak cukup duit, hutang sukar berkurang malah semakin membukit.

Punca Hati Kotor

1. Selalu terlibat dengan maksiat yang dirasakan ‘ringan‘, seperti melihat gambar lucah dalam WhatsApp, melihat awek dalam Facebook, share sesuatu yang tak pasti sehingga menjadi fitnah di Twitter, WeChat keburukan rakan sehingga terjadinya mengumpat tanpa disedari, dan sebagainya.

2. Meng-open-kan maksiat ‘berat‘ seperti menjadi rakan yang supporting bila senyum tengok rakan bawa awek naik motor, membenarkan anak perempuan bawa balik kawan lelaki asal tak mengandung, dan sebagainya.

3. Mengambil ringan tentang dosa yang menjadi kebiasaan seperti budaya bersalaman bukan muhrim, adik tidak bertudung depan abang ipar, bersanding di majlis perkahwinan takut orang kata pelik tak bersanding, dan sebagainya.

4. Ambil ringan tentang pembangunan akhlaq seperti makan atau minum sambil berdiri atau berjalan, bersetubuh tanpa berselimut, dan sebagainya.

5. Tidak menjaga pandangan mata seperti melihat najis, melihat aurat, melihat maksiat dan sebagainya.

6. Tidak memelihara pergaulan dengan masyarakat termasuklah berkawan rapat dengan orang yang sama minat atau hobi tetapi tidak sensitif terhadap agama, ‘merestui’ hubungan bernafsu syahwat (pakwe makse) kononnya open, malah ada juga yang ‘merestui’ nafsu

sejenis dengan merasakan OK atau tidak menjadi masalah bagi diri mereka sendiri. Cara Atasi Hati Kotor

1. Betulkan yang biasa, biasakan yang betul.

Setiap apa yang dah menjadi tabiat atau budaya, jika dapat tahu ianya salah, walau sesukar mana pun, betulkanlah.

Sebagai contoh, merokok. Dulu tak tahu sekarang dah tahu hukumnya haram. Berat tak berat, sukar tak sukar, betulkanlah. Hentikan tabiat haram itu.

Biasakan membuat perkara yang betul walaupun sukar atau dipandang serong oleh masyarakat sekeliling.

Contoh, mengelak untuk lepak dengan jiran sebab takut akan dosa mengumpat, tapi jiran-jiran pula duk mengumpat dia kata dia sombong dan sebagainya.

Maka biasakanlah yang betul, insya-Allah hati kotor itu akan bersih juga akhirnya.

2. Buat apa yang boleh dahulu.

Gunakan apa yang ada sebagai peluang, jangan tunggu peluang datang. Contoh, pergi umrah nanti nak bersihkan hati kotor yang semakin berkarat ini.

Jangan! Bersihkan hati mulai sekarang, bila dah sampai sana kuatkan usaha yang telah pun disemai, bukan baru nak cuba.

Jangan tunggu sesuatu baru nak mula. Contoh, lepas kahwin nanti aku akan jaga solat 5 waktu.

Jangan! Jangan jaga nanti dah lepas kahwin, tetapi jaga solat mulai sekarang, selepas kahwin nanti dipertingkatkan lagi kualiti solat itu sendiri.

3. Bersungguh dalam beribadat.

Kalau sebelum ini kita sudah pun solat lima waktu sehari semalam tanpa tinggal, tapi penyakit hati kotor masih membelenggu, cuba perbaiki setiap ibadat.

Kalau dulu solat tak tahu makna, lepas ni solatlah dengan kefahaman. Jika dulu bersedekah asyik seringgit jer, lepas ni sentiasa tingkatkan dan buang rasa sayang dan takut duit habis.

4. ‘Wujudkan’ Tuhan di hadapan sedang melihat kita.

Khusyuk adalah rahsia nikmat dalam solat. Untuk mendapat khusyuk hati mesti suci bersih dahulu. Jadi bagaimana bila hati masih kotor?

Cuba ‘wujudkan’ Allah di hadapan kita. Bayangkan Allah s.w.t sedang melihat kita.

Walaupun kita sudah maklum bahawa Allah s.w.t memang ada di hadapan kita tapi kita tidak pernah endahkan, cuba belajar untuk rasai wujudnya Pencipta Agung.

5. Lawan saat nafsu memuncak nak buat maksiat.

Sewaktu hati kotor masih bersama, akan hadir saat di mana kerinduan memuncak, syaitan dan nafsu menyerang tanpa belas kasihan.

Di saat itu pula maksiat ada di depan mata. Cuba lawan untuk sekali ini, anda pasti akan rasai kenikmatannya apabila anda menang melawan syaitan dan nafsu.

Masa itulah anda akan rasai magik yang benar-benar berlaku, dan anda bercita-cita untuk lawan nafsu dan syaitan untuk kali yang kedua.

6. Kepentingan ibadat sunat yang istiqamah, bukan sekali buat tapi panjang/lama.

Ibadat sunat sangat berperanan mengubat hati kotor, termasuk wirid selepas solat, berzikir, bertahmid dan bertasbih, berdoa umum atau khusus, bersolat sunat rawatib selain solat dhuha dan tahajud, serta bersedeqah.

Wirid dalam solat biarlah pendek asal sentiasa buat. Bukannya sekali buat panjang berjela, kemudian bila ada kesibukan tak buat langsung.

Begitu juga solat sunat dhuha sebagai contoh. Biarlah solat itu tak sempurna sangat pun asal dibuat hampir setiap hari sampai bila-bila.

Jika bersedeqah itu seringgit, janganlah terus naikkan RM50 lepas tu langsung tak sedekah. Ingat, yang penting konsisten. Naikkan RM5 dalam suatu jangkamasa, kemudian naik lagi kepada RM10 dalam suatu jangkamasa dengan penuh konsisten.

Lama kelamaan barulah dapat rasai nikmat bersedeqah RM50 setiap hari tanpa rasa sayang dan takut duit habis. Maka bersihlah hati orang yang tidak sayang dalam bersedeqah.

Semoga perkongsian di atas dapat memberi sedikit sebanyak manfaat kepada kita semua.

Isnin, 26 Oktober 2020

KHASIAT DAN KELEBIHAN CUKA KURMA

 Surya Cuka Kurma Sider Dengan Madu Asli 450ml, Food & Drink, Health & Lifestyle

KHASIAT DAN KELEBIHAN CUKA KURMA

APA ITU KHAL?

KHAL adalah nama dalam bahasa Arab bermaksud suatu bahan daripada buah-buahan seperti tamar (kurma), epal, anggur, dan tin (fig) yang disimpan atau diperam dalam jangka masa tertentu, bertukar dari jus buah menjadi alkohol, seterusnya menjadi yis, bertukar menjadi asid asetat, dan akhirnya menjadi KHAL, dalam bahasa Inggeris dipanggil vinegar.

Imam Muslim meriwayatkan dalam hadis sahihnya dari Jabir Bin Abdullah (r.d.). Bahawasanya Rasulullah saw bertanyakan tentang hidangan lauk kepada kepada keluarga Baginda, lalu mereka menjawab : “Kami tidak mempunyai apa-apa pun melainkan KHAL”, lalu Baginda pun memintanya; lalu Baginda pun mengatakan: “Sebaik-baik hidangan adalah KHAL”. (Dikeluarkan oleh Muslim 2052)

Baginda SAW ” maksudnya, “Sesungguhnya KHAL itu adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum aku”. Ia merupakan satu penegasan dari Baginda saw bahawa KHAL adalah minuman yang diamalkan sejak dahulu kala oleh nabi-nabi sebelum dari Nabi Muhammad saw lagi. Ini menunjukkan KHAL adalah “minuman kesihatan sunnah nabi-nabi” yang tidak boleh ditinggalkan oleh umat Islam demi hikmah, keistimewaan dan kesihatan yang cemerlang.

Kandungan Cuka Kurma:-

Vitamin C, vitamin E, vitamin B1, vitamin B6, beta-karotena, vitamin P (bioflavonoid) & kaya dgn potassium (keremajaan kulit). Cuka kurma juga dapat membuang lemak, kolestrol, asid-asid & garam berlebihan dlm badan (yg membawa pelbagai penyakit berbahaya).

Khasiat Cuka Kurma Menurut Perubatan Islam:-

Menerusi kitab Al-Qanun Fi Al-Tib (Ibnu Sina) & Al-Tib Al-Nabawi (Ibnu Qaiyyim), cuka kurma:-

1: dapat mencegah berlakunya pembengkakan pd badan spt bisul & kanser

2 : membuang darah kotor & melancar aliran darah

3 : mangatasi proses pencernaan makanan dlm perut

4 : melancarkan pergerakan usus

5 : merawat masalah kerongkong, kahak & batuk yang berpanjangan

6 : memelihara kulit dari kesan kepanasan matahari

7 : menurunkan tahap kolesterol

8 : mengimbang tahap asid-alkali dlm badan & mengeluarkan lebihan garam

9 : membakar kalori dgn cepati

10 : membuang toksin

11 : merawat masalah rahim, menguatkan gigi, deria mata & telinga

12 : penyerapan kalsium lebih sempurna - menguatkan tulang

13 : mengubati masalah gastrik akibat asid berlebihan dlm perut

14 : merawat masalah hempedu (membersih hempedu dr lemak yg membentuk batu)

15 : mencegah berlakunya keracunan akibat penggunaan ubat-ubatan yang pelbagai

16 : melancarkan pengeluaran susu ibu

17 : melancarkan perjalanan darah yg berketul dlm perut (masalah gangguan haid)

18 : memperbaiki fungsi limpa

19 : menghilang masalah dahaga & mengurangkan panas badan

CARA PEMAKANAN :-

Sebelum mengambil atau minum cuka kurma digalakkan agar:

1-Baca Bismilah serta selawat kepada Nabi SAW dan keluarga sebanyak 3x.

2-Di niatkan agar disembuhkan oleh Allah SWT kesemua penyakit yang dihidapi agar dapat beribadah kepada Allah SWT dengan sempurna.

Pelbagai cara boleh digunakan semasa pengambilan produk cuka kurma ini:

1-Satu sudu besar 10ml dicampur terus ke dalam secawan air masak dan diminum terus.

2-Digalakkan cara ini iaitu mencampurkan satu sudu besar 10ml cuka kurma dengan satu sudu besar 10 ml madu ke dalam secawan air masak. Pastikan anda menggunakan sudu plastik kerana madu agak sensitif dengan sudu besi.

3-Kombinasi cuka kurma dengan teh o /kopi pun boleh menghilangkan rasa masam cuka kurma tersebut .

4-Ia juga boleh digunakan sebagai gantian kepada cuka makanan buatan sebagai bahan masakan makanan harian. Cuka makanan buatan agak asidik sifatnya berbeza dengan cuka kurma.

Pengambilan disyorkan sebanyak 2/3 kali sehari.

SUKATAN BAGI KENCING MANIS

Madu boleh dijadikan ubat untuk kencing manis yang berkesan jika di campurkan dengan cuka asli seperti cuka kurma.

Dalam satu gelas sederhana masukan 1 sudu cuka dan 3 sudu madu bersama dengan air mineral.(1 :3).

jika keadaan gula masih tidak turun ,boleh menggunakan nisbah cuka dan madu 1 : 1 dan

jika masih tidak ada perubahan naikan nisbah cuka iaitu 2: 1

 

Sabtu, 17 Oktober 2020

Khasiat Minum Rendaman Air Kacang Bendi Setiap Hari.

 

Ramai antara kita tidak tahu kacang bendi merupakan sayuran semula jadi yang banyak khasiat. Malah, sayur ini mampu merawat kencing manis dan dapat mengekalkan keremajaan kerana ianya mengandungi antioksidan. Kita sering melihat kacang bendi ini dimasukkan dalam masakan gulai dan kari, ini bertujuan untuk memekatkan kuah dan memberi khasiat dalam masakan.

Hapuskan kolesterol dengan kacang bendi

KOLESTEROL anda tinggi? Apa kata anda cuma amalkan kacang bendi yang diyakini mampu menurunkan kadar kolesterol. Caranya mudah:

Bahan-Bahan:

-10 hingga 15 batang kacang bendi

-Satu liter air

Cara membuatnya:

1) Cuci kacang bendi terlebih dahulu sebelum dipotong menjadi bahagian kecil (seperti dalam gambar).

2) Masukkan bendi yang sudah dipotong ke dalam air atau bekas.

3) Simpankan air rendaman kacang bendi di dalam peti sejuk.

4) Air akan berkurangan selepas direndam, apabila semakin kurang air boleh ditambah semula sehingga penuh. Pastikan anda tambah air hanya 3 kali.

#Jangan bimbang jika air rendaman tersebut menjadi lebih pekat atau likat kerana rasanya akan menjadi lebih sedap dan boleh diminum dengan segar.

“Selain membantu menurunkan kadar kolestrol,Kacang Bendi juga mengandungi Asid Folik yang sangat bagus diamalkan untuk ibu mengandung mahupun ibu yang menyusukan bayi.Saya berjaya menyusukan anak sehingga dia berumur 3 tahun!”

Selain itu ia juga bagus untuk:

Mengurangkan kolesterol

Membantu dalam kes diabetes

Memperkuat sistem kekebalan tubuh

Mencegah penyakit buah pinggang

Meredakan asma

Mengurangkan jumlah glukosa yang diserap oleh makanan melalui saluran pencernaan

Petuanya:

Bahan-Bahan:

10 hingga 15 batang kacang bendi

Satu liter air

Cara membuatnya:

Bendi harus dipotong terlbih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam bekas rendaman air.

1. Basuhkan kacang bendi terlebih dahulu sebelum dipotong menjadi bahagian kecil seperti dalam gambar. 

2. Masukkan bendi yang sudah dipotong itu ke dalam air atau bekas yang anda suka. 

3. Simpankan air rendaman kacang bendi di dalam peti sejuk 

4. Air akan berkurangan selepas direndam, apabila semakin kurang air boleh ditambah semula sehingga penuh. Pastikan menambah air hanya 3 kali tambahan sahaja.

Air rendaman bendi yang telah siap dan dimasukkan ke dalam peti ais.

Anda tidak perlu bimbang sekiranya air rendaman tersebut menjadi lebih pekat atau likat kerana rasanya akan menjadi lebih sedap dan boleh diminum dengan segar.

Atau cara ke 2

Cara penyediaannya:

1. Kacang bendi 10 – 15 biji dibasuh dan dipotong. 

2. Air masak 1 liter. 

3. Masukkan bendi yang telah dipotong ke dalam air. 

4. Simpan di dalam peti sejuk. 

5. Minum selalu. 

6. Bila air telah habis, boleh ditambah air semula hingga penuh. Air boleh ditambah sehingga 3 kali sahaja. 

7. Jangan bimbang jika airnya jadi makin likat. Rasanya akan jadi makin sedap diminum segar. Cubalah.

Atau cara ke 3: 

Anda boleh rendam dalam air yang agak banyak supaya tidak kering ( guna bekas yg besar). Kemudian masukkan kedalam Peti ais semalaman. Minum 30 minit sebelum sarapan.

Semoga bermanfaat

Khasiat Kacang Bendi

Selain dibuat sebagai sayur dalam masakan, bendi juga mempunyai banyak khasiat lain untuk kesihatan manusia.

◦ Air rendaman bendi boleh menyahkan toksik dan disamping itu juga boleh menstabilkan paras gula dan anti diabetes.

◦ Membantu mengelakkan sembelit atau mengurangkan masalah sembelit terutama di kalangan warga tua.

◦ Ia membantu pertumbuhan bakteria baik dalam saluran usus.

◦ Mencuci hati.

◦ Sejenis sayuran yang amat baik untuk mereka yang murung, keletihan dan rasa tidak selesa.

◦ Membantu merawat ulser dan mengurangkan kekejangan pada sendi.

◦ Membantu melicinkan bahagian dalam usus besar.

◦ Juga ianya dapat membantu mengurangkan radang paru-paru, sakit kerongkong serta kesakitan pada dubur.

◦ Sifat yang beralkali membantu menutralkan asid dalam badan sekaligus membantu mengurangkan masalah penghadaman.

◦ Menstabilkan kandungan gula dalam darah.

Semoga bermanfaat untuk semua. Selamat mencuba!