Khamis, 15 Disember 2016

Khasiat makan bawang merah mentah


Berikut adalah manfaat kesehatan dari makan bawang merah mentah.

1. Menyembuhkan sembelit

Serat yang dikandung bawang merah membantu membuang racun dan zarah makanan keras yang terjebak dalam usus. Jika anda menderita sembelit, jangan segan untuk makan bawang merah mentah.

2. Masalah pendarahan

Bawang merah merupakan salah satu ubat mujarab untuk menyembuhkan hemoroid atau buasir. Malah, anda juga boleh menggunakannya untuk merawat pendarahan di hidung. Caranya cukup mudah kok. Iris bawang merah dan hirup baunya secara perlahan.

3. Mengawal diabetes

Makan bawang merah mentah boleh meningkatkan pengeluaran insulin. Jadi, jika anda menderita diabetes, perbanyak konsumsi salad bawang secara teratur.

4. Melindungi jantung

Pengambilan bawang merah mentah secara teratur dapat melindungi jantung dari bahaya penyakit koronari. Makanan ini juga mengawal tekanan darah tinggi dan membuka arteri yang tersumbat.

5. Mengawal kadar kolesterol

Makanan herba ini dapat mengawal kolesterol dengan mengurangkan kolesterol jahat (LDL). Bawang merah juga mengandungi sulfida methylallyl serta asid-amino sulfur yang boleh menurunkan kolesterol jahat dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).

6. Mencegah kanser

Bawang merah mempunyai banyak kandungan senyawa belerang. Sulfur boleh melindungi tubuh daripada kanser perut, payudara, paru-paru, usus, dan prostat. Makan bawang mentah juga membantu menyembuhkan gangguan saluran kencing lho.

7. Bawang merah diletakkan didalam rumah untuk pencegahan penyakit.

Cuba ambillah beberapa butir bawang merah, irislah lantas masukkan kedalam mangkuk atau pinggan mangkuk serta tempatkan di dalam bilik. Biarkan untuk beberapa jam serta udara di bilik itu bakal jadi bersih. Di Inggeris, rutin menyimpan potongan-potongan bawang serta meletakkannya di sudut-sudut dalaman kerap dikerjakan. Hal semacam ini mempunyai tujuan untuk bersihkan udara dari virus yang boleh mengakibatkan pelbagai penyakit termasuk juga selesema.

Bila anda diserang selesema, selesema atau demam, selekasnya taruh potongan bawang yang sudah dipotong-potong sebanyak setengah mangkok didalam bilik. Bawang perlu dipotong-potong supaya bau menyengat bawang terekspose lantaran bau menyengat inilah yang bakal meneutralkan udara serta menyerap virus influenza dari hawa. Bila diletakkan didalam rumah untuk pencegahan penyakit, gantilah bawang tiap-tiap 3 hari sekali.

Potongan bawang boleh juga digunakan untuk menghilangkan bau. Jadi, bila bilik mandi, gudang, atau garaj dirumah anda udaranya beraroma busuk, letakkan potongan-potongan bawang disana. Bau bawang pada awalnya memanglah bakal tercium sangat menyengat, namun bau bawang yang menyengat itu bakal betul-betul bekerja. Lantaran bila menaruh bawang itu anda lakukan ketika malam hari, jadi keesokan paginya bau busuk yang sebelumnya ada di ruang itu bakal hilang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan