Isnin, 9 Disember 2013

Kekejaman yang disengajakan keatas umat-umat Islam diseluruh dunia.

Pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh rejim Assad di Al Latamneh tidak akan sama sekali dilupakan oleh umat Islam seluruh dunia. Kanak-kanak yang disembelih, bayi-bayi yang telah ditanam hidup-hidup sahaja sudah cukup untuk memberi pengajaran kepada kami bahawa peperangan yang berlaku di Syria bukanlah peperangan biasa. Tetapi ianya adalah di antara kekejaman yang disengajakan ke atas umat-umat Islam diseluruh dunia.


Allah telah mengharamkan bagimu, membunuh seseorang melainkan dengan sesuatu sebab yang benar. Maka kita harus berhati-hati dalam memberikan hukuman mati kepada seseorang, walaupun orang tersebut adalah orang kafir. Apalagi jika membunuh orang-orang yang tidak dikenal karena kepentingan tertentu.


Mereka bertanya tentang hukumnya aksi bom bunuh diri?. Katakanlah: “Bagaimana jika ada orang-orang yang beriman disana, apa kamu ingin membunuh mereka juga?”


وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً ۚ وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ إِلَّا أَن يَصَّدَّقُوا ۚ فَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ وَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا


Dan tidak layak bagi seorang mukmin membunuh seorang mukmin kecuali karena tersalah (tidak sengaja), dan barangsiapa membunuh seorang mukmin karena tersalah (hendaklah) ia memerdekakan seorang hamba sahaya yang beriman serta membayar diat yang diserahkan kepada keluarganya (si terbunuh itu), kecuali jika mereka (keluarga terbunuh) bersedekah. Jika ia (si terbunuh) dari kaum yang memusuhimu, padahal ia mukmin, maka (hendaklah si pembunuh) memerdekakan hamba-sahaya yang beriman. Dan jika ia (si terbunuh) dari kaum (kafir) yang ada perjanjian (damai) antara mereka dengan kamu, maka (hendaklah si pembunuh) membayar diat yang diserahkan kepada keluarganya (si terbunuh) serta memerdekakan hamba sahaya yang beriman. Barangsiapa yang tidak memperolehnya, maka hendaklah ia (si pembunuh) berpuasa dua bulan berturut-turut untuk penerimaan taubat dari pada Allah. Dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
QS. an-Nisa’ (4) : 92

وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا
Dan barangsiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah Jahannam, kekal ia di dalamnya dan Allah murka kepadanya, dan mengutukinya serta menyediakan azab yang besar baginya.
QS. an-Nisa’ (4) : 93

Link Video : http://www.youtube.com/watch?v=2YNMK-HX1qY&feature=youtu.be




Kanak-kanak di Bandar Nabek yang telah dibunuh beramai-ramai oleh Syiah Iraq



Pertempuran yang berterusan di Daraa, Syria memberi kesan yang berpanjangan kepada mereka yang bergelar mangsa. Ada di antara mereka yang terpaksa menanggung kecacatan fizikal seumur hidup. Semestinya harus lekat didalam pemikiran kita bahawa mereka yang bergelar mangsa ini adalah saudara-saudara Islam kita!

Link Video : https://www.youtube.com/watch?v=JBlQI6F1u1k



Berita 3 Disember 2013:

Sekitar 100 penduduk awam terbunuh di Syria dan 26 daripadanya terbunuh dalam serangan pesawat tentera regim di bandar Al Bab, Aleppo.

Dilaporkan seramai 600 terbunuh pada minggu ini.

Daraa
Mujahideen berjaya menguasai sepasukan tentera sokongan regim di bandar Baser Al Harer selepas bertempur beberapa hari dan kawasan yang dikuasai sangat penting kerana lokasinya yang strategik iaitu di lebuh raya Daraa.

Mujahideen FSA membunuh 12 mafia-mafia Bashar di bandar Al Minshia.

LINK ASAL :
http://www.aljazeera.net/news/pages/4a33d6b5-7ab0-4927-962d-cdc9d7dc7c8f


awa/-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan