Sabtu, 16 September 2017

Hukum Menyakiti Orang Lain Menurut Islam

Bagaimana dengan kecederaan kerana ditipu, dianiaya, didera? Sebenarnya Islam mengajar untuk mengurangkan kecederaan orang lain. Kerana kadang-kadang telah cuba untuk menjadi berhati-hati bangeeeet, masih ada kecederaan pada kita. Sedangkan orang yang malah menikmati menyakiti hati orang lain aku sebut psikopat, itu gak jauh dengan ritual menyembah iblis, membuat orang lain jadi sedih, galau, diseksa dengan sengaja adalah memudahkan menyesatkan orang. Jiwa yang sakit adalah makanan yang lembut untuk Syaitan untuk disesatkan.

Dan iblis cuba membuat orang menyakiti orang lain. Kenapa ya, kerana ganjaran orang yang menyakitkan hati akan dikurangkan secara drastik, dipindahkan kepada orang yang menyakitinya. Apabila ganjaran orang yang bersalah berakhir, orang yang bersalah akan menghapus dosa orang yang tersinggung itu. Sudah tentu orang yang suka menyakiti orang lain dengan sengaja seperti pembersih vaksin, nyedotin orang dosa. Walaupun penjenayah ini kelihatan puas, ramai yang tertawa, tidak mengetahui tempat itu adalah neraka nemenin yang jahat.

Oleh itu, jika manusia mempunyai masalah, bersungguh-sungguh kecederaan ... mending hanya ingat bahawa dosanya sedang disedut. Dan jalan keluar mesti ada kerana pesakit dan orang sabar akan diberi jalan keluar oleh Tuhan.

Orang yang selalu cuba memohon maaf kedudukannya lebih mulia daripada prestise yang tidak mahu memaafkan. Malah orang-orang yang prestijnya begitu tinggi jangan maafkan orang lain bahawa mereka tergolong dalam sekumpulan pakar neraka. Bagaimanapun, tidak ada salahnya deh orang yang begitu baik, mudah untuk memaafkan, berhati-hati untuk tidak menyakiti hati orang lain. Bagi pesakit dan orang sabar akan lebih mulia di hadapan Allah, dan Inshallah akan menerima lebih banyak di dunia dan di akhirat ...

Ibn Abas r.a. berkata bahawa Rasul Allah. pernah berkata, "Terdapat sepuluh golongan orang saya yang tidak akan pergi ke syurga kecuali bagi mereka yang bertobat. Mereka itu adalah al-Qalla ', al-jayyuf, al-qattat, ad-daibub, ad-dayyus, shahibul arthabah, shahibul qubah, al-'utul, az-zanim, dan al-'aq li walidaih.

Seterusnya Rasulullah saw. bertanya, "Wahai Rasulullah, siapakah al-qalla?" Dia menjawab, "Orang-orang yang suka bertekad kepada pemerintah untuk memberikan laporan palsu dan kesombongan.

Rasulullah saw. bertanya, "Siapa al-jayyuf?" Dia menjawab, "Seseorang yang suka menggali kubur untuk mencuri kain kafan dan sebagainya."

Dia ditanya lagi, "Siapa al-qattat?" Dia menjawab, "Orang-orang yang suka domba pit

Dia ditanya, "Siapakah ad-daibub?" Dia menjawab, "Germo."

Rasulullah saw. ditanya, "Siapakah ad-dayyus itu?" Beliau menjawab, "Dayyus adalah laki-laki yang tidak punya rasa cemburu terhadap isterinya, anak perempuannya, dan saudara perempuannya."

Rasulullah saw. ditanya lagi, "Siapakah shahibul arthabah itu?" Beliau menjawab, "Penabuh gendang besar.

Rasulullah saw. bertanya, "Siapakah shahibul qubah?" Dia menjawab, "Drummer kecil."

Rasulullah saw. ditanya, "Siapakah al-'utul itu?" Beliau menjawab, "Orang yang tidak mau memaafkan kesalahan orang lain yang meminta maaf atas dosa yang dilakukannya, dan tidak mau menerima alasan orang lain."

Rasulullah saw. ditanya, "Siapakah az-zanim itu?" Beliau menjawab, "Orang yang dilahirkan dari hasil perzinaan yang suka duduk-duduk di tepi jalan guna menggunjing orang lain. Bagi al-'aq, anda sudah mengetahui segala niat (iaitu yang tidak sah kepada orang tuanya). "

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah bertanya kepada para sahabat: "Tahukah kamu, siapakah orang yang muflis itu?" Para sahabat menjawab "Menurut kami, orang yang muflis di antara kami adalah orang yang tidak mempunyai wang dan harta kekayaan." Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya umatku yang bangkrut adalah orang yang pada hari kiamat datang dengan shalat, puasa, dan zakat, tetapi ia selalu mencaci-maki, menuduh, dan makan harta orang lain serta membunuh dan menyakiti orang lain. Setelah itu , pahalanya diambil untuk diberikan kepada setiap orang dari mereka hingga pahalanya habis, sementara tuntutan mereka banyak yang belum terpenuhi. Selanjutnya, sebagian dosa dari setiap orang dari mereka diambil untuk dibebankan kepada orang tersebut, hingga akhirnya ia dilemparkan ke neraka. " (Muslim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan