Selasa, 21 November 2017

SIFAT YG TERCELA

ASSALAMUALAIKUM

Sesungguhnya kehidupan manusia itu tidak terlepas dari melakukan kesilapan atau dosa samada sedar atau tidak, sengaja atau tidak dlm kehidupan sehariannya. Syeikh Abdul Kadir Abdul Mutalib menjelaskan antara perkara2 yg tercela sering dilakukan oleh manusia adalah

MAKAN TERLALU BANYAK... sifat mkn ini menyebab manusia menjadi malas utk beribadah. Dan perut juga merupakan punca segala penyakit.

BYK BERCAKAP... Sesungguhnya Allah SWT mencela hamba yg suka bercakap perkara2 yg sia2, fitnah memfitnah, umpat keji, kata mengata kerana semua itu menjurus kpd perbalahan dan permusuhan antara sesama manusia.

MARAH... marah ini sifat syaitan kerana kemarahan blh membuat seseorang hamba itu bertindak diluar batasan hingga blh menyebabkan perkelahian dan permusuhan.

HASAD DENGKI... Sifat ini blh menyebabkan seseorang itu melakukan apa saja demi mencapai apa yg dihajatinya dan sanggup memusnahkan org lain.

KEDEKUT & BAKHIL.... Sesungguhnya Allah SWT mengurniakan rezeki bkn lah utk kita menimbunnya. Sifat ini menyebabkan seseorang itu terhijab drp mengeluarkan hartanya utk bersedekah atau membuat kebaikkan dijalan Allah.

BERMEGAH2.... Terlalu bermegah dgn kekayaan, jawatan, gelaran hingga menyebabkan kpd perasaan riak dan takabur

CINTAKAN DUNIA.... Terlalu menghambakan diri kpd dunia menyebabkan lupa tanggungjawab kpd tuntutan agama.

SOMBONG... Sifat sombong ini membuatkan seseorang itu merasakan dirinya mempunyai kelebihan dari org lain sehingga mereka lupa bahawa hanya Allah saja yg bersifat Maha Besar

UJUB... Sifat megah diri dgn kelebihan yg ada pada seseorang yg dikurniakan Allah menyebabkan dia tidak bersyukur kerana hatinya telah diselaputi oleh ujud yg ada dlm dirinya

GEMARKAN PUJIAN... Manusia jenis ini suka meminta utk dipuji dlm perkara yg dilakukannya. Ini jelas menunjukkan bahawa apa yg dilakukannya tidak ikhlas  dan tidak jujur..

INILAH PERKARA2 YG DICELA OLEH ALLAH DAN JIKA ADANYA SIFAT2 INI MAKA INGATLAH BAHAWA IANYA TERMASUK DLM DOSA2 BESAR. JUSTERU ITU JAUHILAH SIFAT2 INI KERANA IANYA MEMBAWA KPD KEMURKAAN ALLAH SWT....

PETIKAN DARI KITAB PENAWAR BAGI HATI

RENUNGKANLAH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan